Mitä rotary on?

Rotary on eettisellä pohjalla toimiva kansainvälinen palvelujärjestö, joka toimii yli 200 maassa – jäseniä sillä on yli 1,2 miljoonaa. Suomessa ja Virossa on miltei 300 rotaryklubia ja rotareita niissä on yhteensä noin 10 000.

Rotarytoiminnan perustana ovat paikalliset rotaryklubit, kuten Muhoksen rotaryklubi ry, jotka kokoavat yhteen samanmielisiä henkilöitä ja vaikuttajia tekemään hyvää omalla paikkakunnallaan. Klubit kutsuvat jäsenikseen paikkakuntiensa hyvämaineisia ammattimiehiä ja -naisia. Klubeilla on säännölliset kokoontumisajat, joissa eri ammattiryhmistä koostuvat jäsenet pitävät esitelmiä ajankohtaisista aiheista tai kutsuvat ulkopuolisia puhujavieraita.

Rotary tunnetaan hyvin maailmanlaajuisesta nuorisovaihdosta ja nuorten johtajien koulutuksesta. Lähes jokaisella suurehkolla paikkakunnalla Rotary järjestää vuosittain paikallisen nuoren vaihto-oppilasvuoden ja ottaa vastaan nuoren jostain päin maailmaa.

Rotaryn näkyvin projekti on polion poistaminen maapallolta. Rotary on kerännyt rahaa ja tehnyt työtä vuodesta 1985 PolioPlus-hankkeessa. Tavoitteena on rokottaa kaikki maailman lapset poliota vastaan. Yhteistyökumppaneina tässä työssä ovat mm. Maailman terveysjärjestö WHO, Rotary International, USA:n terveysviraston osa ja YK:n lastenrahasto sekä monet valtiot. Myöhemmin tärkeäksi yhteistyökumppaniksi on tullut myös Bill ja Melinda Gatesin säätiö.

Mittavan kampanjan ansiosta poliotapaukset ovat vähentyneet maailmassa yli 350 000 tapauksesta vuodessa lähes nollaan. Lue lisää rotary-toiminnasta sairauksien torjunnassa.

Organisaatio

Yksittäiset rotaryklubit ovat koko Rotary-toiminnan ydin ja perusyksikkö. Rotaryklubeja johtavat yleensä vuosittain vaihtuvat presidentit. Klubit kuuluvat Rotary Internationalin alaisiin rotarypiireihin, joita Suomessa on viisi. Rotary Internationalia johtavat presidentti ja hallitus (Board). Piirejä johtavat kuvernöörit.

Suomessa ja Virossa on 280 rotaryklubia ja niiden jäseninä on noin 9 500 rotaria.

Neljän kysymyksen lista

Rotary on palvelujärjestö. Käytännön toimintaa ohjaavat Rotaryn eettiset periaatteet, joista Neljän kysymyksen koe on keskeinen. Tällä kokeella rotarit pyrkivät edistämään hyviä toimintatapoja keskinäisessä kanssakäymisessään ja ajamissaan palveluhankkeissa punnitsemalla toimintaansa seuraavasti:

Tutki ajatuksesi, sanasi ja tekosi kysymällä itseltäsi:

1. Onko tämä TOTTA?
2. Onko tämä OIKEUDENMUKAISTA kaikkia asianosaisia kohtaan?
3. Luoko tämä HYVÄÄ TAHTOA ja PARANTAAKO TÄMÄ YSTÄVYYSSUHTEITA?
4. Onko tämä kaikkien osapuolten EDUN MUKAISTA?