Nuorisovaihto

Covid19-panepidemian vaikutus nuorisovaihtoon

Korona-panepidemia on pysäyttänyt nuorisovaihtotoiminnan yli vuoden ajaksi. Nuorisovaihtotoiminta kuitenkin käynnistyy uudelleen. Muhoksen rotaryklubi käynnistänee vaihtotoiminnan kaudella 2024-2025.

Mitä on nuorisovaihtotoiminta?

Rotarien yksi näkyvimmistä ohjelmista on nuorisovaihto. Vuosittain yli 8000 nuorelle maailmassa tarjoutuu mahdollisuus tutustua Rotary-järjestön välityksellä vieraaseen kulttuuriin muutaman viikon, kuukauden tai kokonaisen kouluvuoden ajan.

Tutustu nuorisovaihtotoimintaan Suomen Rotarien sivustolla - tai ota suoraan yhteyttä klubimme nuorisovaihtoasiamieheen yhteystietolomakkeen kautta. Vallitsevan koronatilanteen vuoksi vuosivaihto on toistaiseksi keskeytetty.

Klubimme järjestämissä vuosivaihdossa vuonna 2017 vaihtoon tuli USA:n Oregonista Mckyla Jackson ja samalle paikkakunnalle lähti muhoslainen Sofia Rengevich.

Vuonna 2013 lähti muhoslainen Jenni Manninen USA:n Oregoniin - Jennin vaihtovuosiblogista

Vuonna 2014 vaihdossa oli Claire Stanhope Kanadasta - Lue lisää Clairen vaihtovuoden blogikirjoituksia täällä.

Vuonna 2012 nuorisovaihdossa olivat amerikkalainen Matthew Parlette - Matthewin blogi täällä  muhoslainen Patrik Niskanen USA:ssa Tigarsin kaupungissa lähellä Portlandia - hänen bloginsa täällä.

Rotaryn nuorisovaihto-ohjelma on turvallinen ja edullinen. Turvallisuus perustuu kaikkien ohjelmaan osallistuvien osapuolien perehdytykseen ja koulutukseen sekä vapaaehtoistoimijoista rakentuvaan turvaverkkoon. Isäntäperheet tai Rotary-klubi eivät saa korvausta oppilaan ylläpidosta tai majoittamisesta.

Nuorisovaihdon tuloksena syntyy usein vuosikausia kestäviä kansainvälisiä ystävyyssuhteita vaihdossa mukana olleiden henkilöiden ja perheiden kesken.